سرمایه‌گذاری هدفمند اوقات فراغت، پلی است میان رضایت گردشگر و توسعه پایدار گردشگری

سرمایه‌گذاری در زمینه پر کردن اوقات فراغت گردشگران، یکی از ارکان اصلی توسعه صنعت گردشگری به‌شمار می‌آید. گردشگران، پس از انتخاب مقصد، به‌دنبال تجربه‌هایی تازه و لذت‌بخش برای گذراندن زمان خود هستند.

 مهران حسنی کارشناس ارشد گردشگری و عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران در یادداشتی نوشت: سرمایه‌گذاری در زمینه پر کردن اوقات فراغت گردشگران، یکی از ارکان اصلی توسعه صنعت گردشگری به‌شمار می‌آید. گردشگران، پس از انتخاب مقصد، به‌دنبال تجربه‌هایی تازه و لذت‌بخش برای گذراندن زمان خود هستند و چنانچه مقصد گردشگری نتواند خدمات و سرگرمی‌های متنوعی برای پر کردن این اوقات فراهم کند، دیگر آن منطقه از لیست گردشگران به عنوان مقصد سفر خارج شده و یا  احتمال بازگشت مجدد گردشگر کاهش می‌یابد. بنابراین، برنامه‌ریزی اصولی و حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد و توسعه فعالیت‌های مرتبط با اوقات فراغت، باید در اولویت سیاست‌گذاران گردشگری قرار گیرد.

در دنیای پرشتاب امروز اوقات فراغت به یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان معاصر بدل شده است. برنامه‌ریزی بر ای پر کردن بهینه و سازنده این اوقات، نه تنها رفاه و نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد، بلکه نقش بنیادین در ارتقای سلامت روان و جسمی افراد ایفا می‌کند. این مراکز سرگرمی و تفریحی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های تاسیسات گردشگری، جایگاهی کلیدی در مدیریت اوقات فراغت و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و گردشگران دارند. 

تنوع خدمات و فعالیت‌های این مراکز تفریحی، شامل تفریحات ماجراجویانه و خانوادگی، علمی- آموزشی، فرهنگی، پذیرایی و سرگرمی پاسخگوی سلیقه‌های گوناگون و نیازهای گروه‌های مختلف سنی هستند. بهره‌گیری از این امکانات، ضمن ایجاد شور و نشاط عمومی به تقویت پیوندهای اجتماعی، یشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی، کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه تاثیرگذار است.

 در کشور ما، با وجود ظرفیت‌های گسترده طبیعی، فرهنگی و انسانی توسعه مراکز سرگرمی و تفریحی، علی رغم تلاش‌های که در این زمینه تاکنون صورت گرفت، ولی هنوز با استانداردهای منطقه‌ای و جهانی فاصله دارد. این مسئله در استان‌هایی مانند مازندران که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است، نمود بیشتری دارد. مازندران با جمعیت بیش از ۳ میلیون نفر و موقعیت جغرافیایی ویژه، نیازمند توسعه متوازن زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی است، تا بتواند همزمان پاسخگوی نیازهای شهروندان بومی و حجم عظیم گردشگران باشد.

 کمبود مراکز سرگرمی و تفریحی در استان، نه تنها موجب کاهش رضایت‌بندی گردشگران و شهروندان می‌شوند، بلکه فرصت‌های فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را نیز از بین می‌برد. در حالی که ایجاد و توسعه چنین مراکزی، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری، تقویت برند گردشگری استان و گسترش نشاط اجتماعی باشد.

 بنابراین، توسعه مراکز تفریحی گردشگری به عنوان یک نیاز اساسی و نه کالای لوکس، باید مورد توجه جدی سیاستگذاران و هدایت و راهنمایی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این امر مهم باشد. ضمن اینکه، تلفیق ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی مازندران با زیرساخت‌های مدرن تفریحی، فرصتی کم نظیر برای خلق تجربه‌ای متمایز از گردشگری و زندگی در جامعه شهری و روستایی فراهم خواهد آورد.

پایان سخن اینکه، در این مسیر سیاست‌گذاری منسجم، حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، استفاده از تجارب موفق جهانی می‌تواند راهگشای تحول بنیادین در توسعه مراکز سرگرمی تفریحی گردشگری کشور باشد. بی‌تردید، نشاط و امید اجتماعی مولود جامعه‌ای است که، در آن شادی و تفریح، همچون آموزش و سلامت، به آن اهمیت داده شود و برای آن برنامه‌ریزی هدفمند صورت گیرد. این مهم نیازمند عزم ملی، هماهنگی نهادهای دولتی و خصوصی، تدوین قوانین تسهیل‌گر و ایجاد زیرساخت‌های مناسب است. همچنین توجه به فرهنگ بومی، اقلیم محلی و نیازهای متنوع نسل‌های مختلف در طراحی این مراکز نقش بسزایی در موفقیت طرح‌ها ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1404042801183
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha